FAM.BAUER-77.jpeg

TIPS VOOR MOEDERS

 
annemariejaapjanna-15_edited.jpg

ZORG VOOR VOLDOENDE SLAAP

Tijdens een zwangerschap of na een bevalling heeft de kwaliteit van slaap een enorme invloed op je herstel, je stemming en je welbevinden. Ook al lijkt het soms onmogelijk met een grote buik of een kleine baby, probeer (met hulp van anderen) toch aan voldoende slaap te komen. Hoe moeilijk dat ook klinkt, maar probeer het te regelen. Hoe beter jij je voelt, hoe fijner je baby zich ook voelt.

ACCEPTEER HULP

Er is misschien geen heel dorp nodig om een kindje op te voeden, maar een paar stevige hulptroepen wel! Schroom niet en vraag familie, vrienden of buren om hulp als je dit nodig hebt. Al is het maar om even te kunnen douchen, een koffie te kunnen gaan drinken in dat leuke cafeetje of gewoon even he-le-maal niks te hoeven. Je zal merken dat mensen om je heen je graag helpen. En lukt dat niet en is er budget voor? Huur eens een schoonmaakster of een oppas. Alles zodat jij je beter voelt, lieve stoer mama.

annemariejaapjanna-40.jpeg
Image by Karsten Winegeart

VERWIJDER SOCIALE MEDIA ACCOUNTS DIE ONZEKER MAKEN

Al die perfecte insta-moms, mommy-vloggers op YouTube en "moedermaffia"-posts op Facebook; enerzijds kun je ze relativeren, anderzijds word je voortdurend geconfronteerd met het perfecte (onrealistische) plaatje van het moederschap. Influencers kunnen je het gevoel geven dat de wereld (en dus ook jouw zwangerschap en baby) maakbaar en controleerbaar is. Dat is (gelukkig) niet zo. Misschien kan je de accounts die jou het gevoel geven het niet goed (genoeg) te doen gewoon lekker wissen.